Wens je unieke afbeeldingen of speciale grafische elementen?
Wil je unieke foto’s op jouw website? Of misschien speciale visuele elementen die de huisstijl van jouw bedrijf beter reflecteren? Wel, dergelijke zaken vereisen meestal het werk van een grafisch designer en/of een fotograaf en zijn daarom niet goedkoop.
Het tegengestelde is daarom ook waar. Indien je zelf foto’s en graphics kan aanleveren, kan je de prijs van een website soms behoorlijk drukken. Overleg in dit geval wel zeker met je webdesigner zelf en volg zijn advies hierin op, want het is vaak beter een stockfoto op een website te plaatsen dan eentje die werd getrokken met een Nokia 3310 (of hadden die nog geen camera’s? Anyway, you get my point!)
Lever je de teksten zelf aan, of wil je de content uitbesteden?
Indien je zelf je website kan voorzien van de nodige tekst en invulling kan dit zeker de uiteindelijke kosten drukken.
Ik zou het zelf echter niet (altijd) aanbevelen…
De tekst of content op je website is namelijk één van de belangrijkste aspecten die invloed heeft op de positie van je website in de zoekmachines. Het is daarom belangrijk dat deze tekst wordt afgestemd op wat jouw doelpubliek precies zoekt wanneer ze op zoek gaan naar jouw diensten of producten.
Aan de basis van goede content ligt daarom vaak een uitgebreid zoekwoorden onderzoek.
Bij een zoekwoorden onderzoek wordt, letterlijk, onderzoek gedaan naar de zoekwoorden of termen die het meest relevant zijn voor jouw business en waarmee je ook het meeste potentiële klanten kan bereiken.
Om een simpel voorbeeldje te geven: Als dakwerker wil je, wanneer iemand op Google zoekt naar je zaak, liefst gevonden worden op termen als “dakreparaties”. Of misschien lokale zoekopdrachten zoals “dakwerker Antwerpen”.
Dit kan alleen wanneer je website voldoende geoptimaliseerd is en voorzien van de juiste content op de juiste plaats. Zo blijf je ook je concurrentie steeds een stapje voor.
Prijzen voor dergelijke zaken zijn moeilijk in te schatten, aangezien hier vaak copywriters voor worden ingeschakeld. Reken voor gemiddelde zoekmachine geoptimaliseerde pagina’s, voorzien van de nodige content, een 50 tot 200 euro. (Hoe uitgebreider de content,, hoe duurder het wordt).
Wat ikzelf vaak met klanten overeenkom is een combinatie van de twee. Zij leveren de initiële tekst aan, ik zorg dat deze voldoende geoptimaliseerd wordt voor zoekmachines.
Hoe “op maat” wil je jouw website laten maken?
Het tijdperk van met een blanco pagina te beginnen en stelselmatig regeltjes code toe te voegen zijn we inmiddels gepasseerd (gelukkig). Elke website begint tegenwoordig vanuit een bepaalde template of een thema.
Een thema is daarom vaak een goed startpunt en geeft je een goed idee van de uiteindelijke stijl van je website. Hoe intensief die template wordt aangepast en hoe de kostprijs daarop bepaald wordt, is natuurlijk afhankelijk van jouw persoonlijke huisstijl en wat je met de web developer in kwestie bent overeengekomen.