Website laten maken? Wat kost mij dat?

"Kevin, een website laten maken, wat moet dat kosten?"

Deze vraag wordt me bij een eerste contact vaak gesteld. Terecht ook. Een website is namelijk een belangrijke investering voor iedere persoon of bedrijf en je weet graag op voorhand waar je aan begint.

Toch is het antwoord niet zo eenvoudig. De uiteindelijke kostprijs van een website is helemaal afhankelijk van jouw budget en de doelen die jij online wil behalen.

Daarom durf ik af en toe de bal wel eens ongegeneerd terug te kaatsen en kom ik terug met: “Hoeveel wil JIJ betalen voor een website?”

Van dit uitgangspunt wil ik nu ook vertrekken. Het is belangrijk om zelf je budget te kunnen bepalen en te weten waaraan je begint. 

Zo heb je direct meer inzicht in wat mogelijk is en wat niet en sta je sterk in je schoenen vooraleer je contact opneemt met een webdesign agency of een freelance webdesigner (of dat nu mezelf blijkt te zijn of niet, laat ik uiteraard volledig aan jou over 😉 )

kosten website design

Op zoek naar een betrouwbare webdesign partner uit Antwerpen? Laat vandaag, volledig vrijblijvend, je prijs berekenen voor een website:

Op deze pagina leer je onder andere:

De prijzen die verder in dit blogbericht worden besproken zijn industrie-gemiddelden. Kies je voor ExpertWeb als webdesign partner, dan kan je deze prijzen ook als basis nemen. 

Ik ga er op deze pagina ook even van uit dat je een zelfstandig ondernemer of kmo bent die, wegens gebrek aan tijd of technische kennis het maken van een website wenst uit te besteden..

Gemiddelde prijs om een website te laten maken

De gemiddelde prijs die je betaalt om een website te laten maken kan schommelen tussen de 500 en 10 000 euro, of zelfs daarboven. Deze prijs wordt bepaald aan de hand van een aantal factoren die we verder in dit blogbericht bespreken. 

Misschien heb je zelf intussen ook al heel wat websites bezocht van verschillende digital agencies of zelfstandige webdesigners. Wanneer je dan op zoek gaat naar een prijs merk je voor iedereen wel wat anders:

  1. Sommige webdesigners of agencies lijsten geen prijzen op. 
  2. Sommigen rekenen een uurtarief
  3. Anderen hebben bepaalde standaard “pakket”prijzen en die variëren dan weer van zeer goedkoop tot extreem duur.
  4. Je ontdekt een bijzonder lijvig blogbericht waar alle geheimen van de industrie worden blootgelegd.

Oké ik denk dat optie 4 eerder uitzonderlijk is… Maar hopelijk steek je er toch wat van op 😉

Mijn punt is: elke partij heeft een andere werkwijze, een ander pricing model en maakt uiteenlopende claims als het op het succes van je website aankomt.

Een claim die ik regelmatig zie passeren is bijvoorbeeld: “Betaal slechts x euro voor een website die hoog in Google rankt”.

Toegegeven het triggert de interesse van de bezoeker en het zal ongetwijfeld klantencontacten opleveren. Tegelijkertijd is het ook een gewaagde claim die je als website bouwer nooit kan garanderen. Althans niet vanaf dag één..

Het enige wat je als website bouwer wél kan beloven is om de website SEO technisch en on-page te optimaliseren, zodat deze een goede basis fundering heeft waar in de toekomst verder op gebouwd kan worden. Maar tenzij de website effectief goed wordt onderhouden en regelmatig voorzien wordt van nieuwe content etc, is gewoon het “hebben” van een website geen garantie op een hoge Google positie.

Maar dat even terzijde, we hadden het over de prijs van een website.

Zoals ik zei kiezen sommigen ervoor geen prijzen op te lijsten. 

Persoonlijk begrijp ik volledig waarom. Het is namelijk ontzettend moeilijk om een prijs te plakken op een website, gezien geen enkele website identiek hetzelfde is en geen enkele klant exact dezelfde eisen stelt.

Dit maakt natuurlijk ook dat de offertes die je zal ontvangen zeer uiteenlopend kunnen zijn…. 

Weet echter dat een dure website geen garantie is voor succes.

Om het je gemakkelijk te maken geef ik hier een overzicht van de verschillende type websites die je kan laten bouwen, alsook de prijs die je daarvoor gemiddeld betaald. 

Dit kan gaan van een gemiddelde “basic website” (< €2500) tot een grote, volledig op maat gemaakte website of webshop (> €10 000)

Opmerking: Dit zijn prijzen op basis van een gemiddeld freelance uurtarief van €75. Werk je met een lokaal agency samen, reken dan ongeveer het dubbele van deze prijzen (dit zijn meestal uurtarieven van €120 tot €150).

De kostprijs van een basis website

Kostprijs:
De prijs voor een basis website, zonder al te veel toeters en bellen, kan tussen de 500 en 2500 euro kosten. (Ik heb het hier dus niet over een webshop).

Wat mag je verwachten voor deze prijs?

Een beperkt aantal pagina’s (5-tal). Reken voor dergelijke prijzen dat je meestal de keuze hebt uit een aantal vaste templates of designs. Op basis van deze templates worden dan de nodige teksten en afbeeldingen toegevoegd (die jij overigens zelf dient aan te leveren).

Verder zijn deze websites meestal standaard voorzien van volgende functionaliteiten (althans dat zou toch moeten):

  • Mobielvriendelijk 
  • Een Content Management Systeem (of CMS) waarop je zelf aanpassingen kan doen.
  • Voorzien van een veilige HTTPS verbinding


Worden “basic websites” aangeraden?

Veel mensen hebben het idee dat hoe meer ze uitgeven aan een website, des te meer bezoekers de website zal lokken. Dit is niet het geval.

Zoals ik eerder al zei is het succes van een website niet volledig afhankelijk van louter het design van de website, maar wel van verdere optimalisaties (toevoegen van nieuwe content, onderhouden van een blog, …) en andere marketing initiatieven (zoals het adverteren van je website via zoekmachines of sociale media). 

Dit staat allemaal dus los van het design zelf of hoe de website eruit ziet. 

Heb je echter een budget dat ook andere optimalisaties toelaat, dan kan dit zeker lonen.


Wat is het doel van jouw website?

  • Ben je bijvoorbeeld een lokale bakker die een website wil om voornamelijk openingstijden en praktische zaken te communiceren?
  • Wil je een tijdelijke website om een bepaald feest (bijvoorbeeld een trouw, evenement, …) in de kijker te zetten? 


In beide gevallen kan het argument zeker gemaakt worden dat een basis website voldoende is. Afhankelijk van het aantal pagina’s, is het zeker mogelijk om een dergelijke website voor minder dan 2500 euro te verkrijgen. 

  • Is jouw doel om via je website méér potentiële klanten te bereiken en met andere bedrijven uit jouw regio ook online te concurreren? 

Wel dan kan het zeker de moeite lonen om toch net dat ietsje meer te investeren. 

Ik zeg inderdaad investeren, want zo moet je het eigenlijk bekijken. Een website is het digitale uithangbord van jouw zaak. Net zoals bij een fysieke winkel, wil je ook online een goede eerste indruk maken op jouw potentiële klanten. 

Een design dat is afgestemd op de huisstijl van jouw bedrijf en is geoptimaliseerd naar het doel van jouw website is heel belangrijk. Als je budget het toelaat, kan het daarom interessant zijn om te investeren in een design op maat.

De kostprijs van een op maat gemaakte website of kleine webshop

Kostprijs:
€2500 – €10 000 

Wat mag je verwachten?
Een website die aan de huisstijl van jouw bedrijf wordt aangepast en hopelijk ook voorzien van een design dat is afgestemd op het doel van jouw website (leads genereren of je zaak in de kijker zetten). Dit kan gaan van een kleinere website met 5 unieke pagina’s tot een grotere met 25 pagina’s (of meer).

Hoe wordt deze prijs bepaald?
Toegegeven, de prijzen die ik net heb vermeld liggen ver uit elkaar. Die zijn ook afhankelijk van een aantal factoren.

Ik lijst verder ook even de verschillende aspecten die de marge tussen die €2500 en €10 000 beter verantwoorden. 


Als je een antwoord weet op onderstaande vragen, kan een webdesigner je bij een eerste kennismakingsgesprek vaak ook meteen een vrij accurate prijsinschatting geven

 

Hoeveel pagina’s wil je op je website?

Stel, je leest op de website van een willekeurig webdesign agency dat een op maat gemaakte website, inclusief 5 pagina’s, zo’n 2500 euro kost. Het probleem is: je wil geen website met maar 5 pagina’s. Je wilt er 15.. Betaal je dan het driedubbele?

Wel, nee. Althans dat zou toch niet mogen. Reken er op dat je, op basis van de gemiddelde industrieprijs, zo’n 100 à 150 euro per extra pagina betaald. In het geval van een basisprijs van 1500 euro, zou het totaal, voor diezelfde website met 15 pagina’s, ongeveer moeten komen op zo’n €2500.

 

Degenen die reeds een website hebben en deze willen laten vernieuwen weten allicht hoeveel pagina’s ze +/- nodig hebben. Wil je echter een eerste website laten maken en heb je hier geen zicht op? Neem dan vooral eens een kijkje op de websites van verschillende concurrenten. Op basis hiervan kan je vaak wel een eerste inschatting maken.

Wens je unieke afbeeldingen of speciale grafische elementen?

Wil je unieke foto’s op jouw website? Of misschien speciale visuele elementen die de huisstijl van jouw bedrijf beter reflecteren? Wel, dergelijke zaken vereisen meestal het werk van een grafisch designer en/of een fotograaf en zijn daarom niet goedkoop. 

Het tegengestelde is daarom ook waar. Indien je zelf foto’s en graphics kan aanleveren, kan je de prijs van een website soms behoorlijk drukken. Overleg in dit geval wel zeker met je webdesigner zelf en volg zijn advies hierin op, want het is vaak beter een stockfoto op een website te plaatsen dan eentje die werd getrokken met een Nokia 3310 (of hadden die nog geen camera’s? Anyway, you get my point!)

Lever je de teksten zelf aan, of wil je de content uitbesteden?

Indien je zelf je website kan voorzien van de nodige tekst en invulling kan dit zeker de uiteindelijke kosten drukken. 

Ik zou het zelf echter niet (altijd) aanbevelen…

De tekst of content op je website is namelijk één van de belangrijkste aspecten die invloed heeft op de positie van je website in de zoekmachines. Het is daarom belangrijk dat deze tekst wordt afgestemd op wat jouw doelpubliek precies zoekt wanneer ze op zoek gaan naar jouw diensten of producten.

Aan de basis van goede content ligt daarom vaak een uitgebreid zoekwoorden onderzoek.

Bij een zoekwoorden onderzoek wordt, letterlijk, onderzoek gedaan naar de zoekwoorden of termen die het meest relevant zijn voor jouw business en waarmee je ook het meeste potentiële klanten kan bereiken. 

Om een simpel voorbeeldje te geven: Als dakwerker wil je, wanneer iemand op Google zoekt naar je zaak, liefst gevonden worden op termen als “dakreparaties”. Of misschien lokale zoekopdrachten zoals “dakwerker Antwerpen”. 

Dit kan alleen wanneer je website voldoende geoptimaliseerd is en voorzien van de juiste content op de juiste plaats. Zo blijf je ook je concurrentie steeds een stapje voor.

Prijzen voor dergelijke zaken zijn moeilijk in te schatten, aangezien hier vaak copywriters voor worden ingeschakeld. Reken voor gemiddelde zoekmachine geoptimaliseerde pagina’s, voorzien van de nodige content, een 50 tot 200 euro. (Hoe uitgebreider de content,, hoe duurder het wordt).

Wat ikzelf vaak met klanten overeenkom is een combinatie van de twee. Zij leveren de initiële tekst aan, ik zorg dat deze voldoende geoptimaliseerd wordt voor zoekmachines.

Hoe “op maat” wil je jouw website laten maken?

Het tijdperk van met een blanco pagina te beginnen en stelselmatig regeltjes code toe te voegen zijn we inmiddels gepasseerd (gelukkig). Elke website begint tegenwoordig vanuit een bepaalde template of een thema. 

Een thema is daarom vaak een goed startpunt en geeft je een goed idee van de uiteindelijke stijl van je website. Hoe intensief die template wordt aangepast en hoe de kostprijs daarop bepaald wordt, is natuurlijk afhankelijk van jouw persoonlijke huisstijl en wat je met de web developer in kwestie bent overeengekomen. 

Je hebt op dit moment misschien grootse ideeën voor jouw website. Rondvliegende koptitels en afbeeldingen, tal van flashy animaties en dat allemaal met de laatste nieuwe hit van Bazart op de achtergrond… Ongetwijfeld een unieke ervaring voor de bezoeker, maar niet altijd optimaal. Laat je daarom zeker adviseren wat de “look en feel” van je website betreft. Dat is namelijk een beetje onze job (no offence) 😉

Moet er iets custom geprogrammeerd worden?

Voor de gemiddelde website gebeurt het niet vaak dat er nog dingen effectief geprogrammeerd dienen te worden. De meeste CMS systemen zijn voorzien van de nodige plugins die een goede startbasis zijn voor vaak voorkomende elementen op websites. Toch is dit niet altijd zo plug and play als de meesten denken en is elke situatie anders.

Ben je bijvoorbeeld een verzekeringsmakelaar en wil je dat gebruikers via een tool op jouw site zelf kunnen berekenen wat een verzekering hen kost? 

In dit geval spreken we van een vrij complexe applicatie die heel wat development werk vereist, wat uiteindelijk evenveel kan kosten als de website zelf. 

Vraag dus zeker aan je lokale webdesigner of er, in jouw geval, dingen zijn die custom dienen te worden geprogrammeerd. Indien dit niet het geval is, drukt dat ook sterk de uiteindelijke kost van de website. 

De gemiddelde kostprijs van een grote website of webshop

Kostprijs:
> €10 000 

Wat mag je verwachten?
Een website volledig op maat van jouw bedrijf, vaak met een eigen custom ontwikkelde interface, een groot aantal pagina’s (25 of meer), elk voorzien van unieke content, unieke afbeeldingen en eventueel een custom webapplicatie.

Klop aan bij verschillende agencies en zorg dat je altijd weet WAT er precies wordt gedaan met je geld. Zo vermijd je situaties waarbij je te hoge verwachting had voor het uiteindelijke resultaat dat werd opgeleverd. 

Website beheer en onderhoudskosten

Wat zijn beheer en onderhoudskosten?

Eens je website live staat, wil dat niet zeggen dat het werk daar stopt. Elke website moet geregeld eens een keertje geüpdatet worden zodat alles weer compatibel is met de laatste nieuwe versies. 

Doe je dit niet dan kan het zijn dat er zich op termijn problemen voordoen op jouw website. Bepaalde plugins of thema’s die niet correct meer functioneren zijn daar zo’n voorbeeld van. 

Verder zijn websites die niet correct of voldoende onderhouden worden ook gevoeliger aan hacks. Ja, zelfs kleine bedrijven of websites zijn hier soms het slachtoffer van. Snel kunnen schakelen en het hebben van een back-up plan (letterlijk), is daardoor cruciaal.

Wat is de gemiddelde kostprijs voor website onderhoud?

Dit is uiteraard weer afhankelijk van de partij waar je mee in zee gaat. Bij sommigen betaal je een vaste kost per maand. In deze kost zit vaak het algemene onderhoud inbegrepen, alsook extra ruimte voor kleine aanpassingen op je website zelf.

Een gemiddelde prijs is zo’n €75 tot €200 voor kleinere websites en €200 of meer per maand voor grotere websites of webshops. 

Voor andere optimalisaties, zoals vb. het toevoegen van tekst, wijzigen van bepaalde elementen en alles wat buiten “onderhoud” valt, wordt meestal berekend op basis van een uurprijs.

Gemiddelde uurprijzen in deze industrie variëren enorm. Gemiddeld betaal je zo’n 75 à 100 euro per uur als je met een freelancer werkt. Werk je met een agency samen, reken dan dan prijzen eerder rond de 150 euro liggen of soms zelfs meer.

Wat als ik zelf mijn website wil beheren en onderhouden?

Dat kan perfect! Sommige content management systemen (waaronder bijvoorbeeld WordPress) zijn heel intuïtief en gebruiksvriendelijk ontworpen zodat het ook toegankelijk is voor personen die niet heel technisch zijn aangelegd. Dit maakt dat je, mits je jezelf wat wegwijs maakt (of laat maken) in het CMS van jouw website, je op die manier mogelijks wat kosten uitspaart op de langere termijn.

Dat gezegd zijnde weet ik uit ervaring dat er vroeg of laat wel eens een probleempje kan opduiken waar je wel op professioneel advies moet terugvallen. Fouten zijn namelijk onvermijdelijk… In eender welk CMS. 

Wanneer je bij een cruciale fout merkt dat je geen back-up hebt gemaakt, kunnen kleine foutjes soms uitdraaien op kostelijke grapjes. Daarom kan je een onderhoudscontract ook een beetje bekijken als een soort van verzekering op je website.

Heb je een kleine website, die in principe geen nood heeft aan maandelijks onderhoud? Laat je dan ook geen contract van 500 euro per maand aan onderhoudskosten aansmeren. Spreek een eerlijke prijs af en zorg ook dat je precies weet wat er net achter de schermen gebeurt. 

Meestal kan je bij de persoon of partij waar je je website hebt gekocht ook zelf terecht voor een opleiding om zo de basis van het CMS-systeem onder de knie te krijgen. Zo moet je bij wijze van spreken niet voor elke punt of komma die moet gewijzigd worden op een pagina contact opnemen met je web developer. 

Overige kosten: Kostprijs domeinnaam en hosting

Een domeinnaam (je website adres) en hosting (de “webruimte” of servers die je huurt om je website op het wereldwijde web te krijgen) zijn kosten waar je helaas niet onderuit kan. Gelukkig vallen deze kosten bijzonder goed mee.

Voor een domeinnaam betaal je zo’n €10 à 15 euro per jaar. Te verwaarlozen dus.

De prijs die je betaald voor hosting hangt af van de hosting provider die je kiest (of die wordt gekozen), maar ook van de grootte van de website. Reken hier voor de gemiddelde website en kleine webshop op een kost van 15 à 30 euro per maand.

Voor dit bedrag krijg je voldoende webruimte die een relatief hoog volume van maandelijkse bezoekers aankunnen. Dit is voor startende bedrijven vaak ruim voldoende.

Van zodra de servers al het webverkeer niet meer aankunnen kan je nog altijd probleemloos upgraden naar een duurder pakket. Je zit dus nooit “vast” aan een bepaalde server of hosting provider.

Vraag zeker eens aan degene die je website gaat bouwen welke hosting provider zij gebruiken, waarom net die hosting provider gekozen wordt en wat de jaarlijkse kostprijs is. Meestal mag je rekenen op een prijs rond de 250 euro of zelfs minder. Moest dit bedrag toch een pak hoger liggen, vraag dan zeker eens na waarom.

Wil je zelf een eigen website starten? Een goede hosting provider die ik familie, vrienden of nieuwe klanten altijd aanraad is Siteground.  Zij staan bekend voor hun razendsnelle servers en tal van extra functionaliteiten die de fundering waarop je website wordt gebouwd zeker ten goede zal komen. Daarnaast bieden ze nieuwe gebruikers ook heel aantrekkelijke kortingen aan, waardoor je de eerste jaren tot wel 75% kan besparen op je hosting.